Topic: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Heips!

Miltä näyttää porukoilla satonäkymät tällaisena sateisena ja viileänä kesänä?

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Moi,

minulla Rondo, Leon Millot, Melna Skaistule, Solaris, Liepajas Agra, Liepajas Dzintars ja Dovga taitavat ehtiä.  Kolmessa ekassa kukinta oli jo touko-kesäkuun vaihteessa.  Viileät katkaisivat kehityksen ja nyt muissa noin 20 lajikkeessa aivan pienet raakileet. 

Nyt tarvitaan kuiva ja helteinen elokuu ehdottomasti.  Kuka tilaa sään? smile

Timo

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Ilokseni minulle on tulossa ensimmäiset rypäleet, Zilgassani on n. 20 terttua jossa kussakin n. 18 rypälettä. Tertut vaan ovat vielä kovin pieniä. noin peukalonpään kokoisia. Käsittääkseni Zilga kypsyttää pienet marjansa syyskuun puoleenväliin mennessä. Siihenhän on ylöspäin pyöristettäen vielä kaksi kuukautta aikaa, elättelenkin toiveita että osa rypäleistä ehtisi kypsyä ajoissa.

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Don, onko tosiaan sinun tertut noin pieniä.  Kun marja sitten muuttu tummaksi, siitä nelisen viikkoa normaalisti, niin alkaa olla sokeria jonkun verran ja kypsyyttäkin.

Tässä huomannut että osa tertusta (Zilga) on normaalikokoisia, noin 10-15 cm pitkiä, mutta osa aivan pieniä ja marjat aivan mitättömiä. Olisikohan kukinta ollut kahdessa osassa?
Onkohan tuo sama juttu kuin mustikassa käydessän huomasin Varisnais-Suomessa, että samassa varvussa oli osa kypsiä ja osa aivan pieniä vaaleita raakileita. Oliskohan  kukinta keskeytynyt jonkun kylmän ajanjakson ajaksi ja sitten jatkunut lopuille kukista myöhemmin ja siitä syystä toisen marjat vasta raakileina.

Sepi

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Ainakin itse huomasin, että ne jotka kukkivat touko-kesäkuun vaihteessa, ovat kehittyneet normaalisti.  Myöhemmin aloittaneet jumivat lähes kuukauden.

Timo

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Taitaa Zilgani siis olla kuukauden jäljessä kehityksestä. Pitänee harkita sitä että leikkaisi kaikki paitsi muutaman tertuista pois ettei ensi kesän satoa huono kesä mene pilaamaan.

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Pieni ja nuori taimi ei jaksa kasvattaa rypäleitä ja olen itse napsinut nuorista taimista ne pois kokonaan, niin köynnöksen vähät voimat ei mene yrittämiseen. Ensikesänä voi antaa vaikka aivan yhden tertun kehittyä niin pääsee maistamaan.
Köynnökset ovat kuin lapsukaisia, annetaan niiden kasvaa ja varttua rauhassa smile.

Minulla on tuo eka zilgani jo 10 vuotta vanha ja voimaa riittää vaikka kuin. Annan se verhota terassini kokonaan. Varret ovat semmoiset parisen senttiä paksut ja saattas olla jo 10 metriä nuo pisimmät oksat. Joutuu repimään liikoja oksia pos ja teenkin lehdistä viininlehtikääryleitä/dolmatesia.

Sepi

Re: Sadon kypsyminen sadekesänä.

Niin. Tosin koska se on Zilgani niin sillä ei niin ole justiinsa väliä, olen jo etukäteen antanut sille roolin uhrautua muiden viinten edessä jotka eivät vielä tuota. Eilen illalla selasin Karvosen kirjaa, ja siinä sanottiin että Zilga kukkii Etelä-Suomessa heinäkuun alussa. Tämän puitteissahan sato olisi aikataulussa eli saatan vielä hetken aikaa odotella jotta saisin syödä läjän puoliraakoja marjoja ennen lokakuuta. smile