Topic: Köynnösten siirtäminen

Hei!

Asun Helsingissä ja minulla on kolme köynnöstä, Rondo, Zilga, sekä Jublei Novgoroda, jotka olen istuttanut  rivitaloni seinustalle pari vuotta sitten. Kasvu oli viime kesänä voimakasta ja ensimmäiset rypäleetkin sain Rondosta. Ongelmana on se, että katolta putoaa lumen suoraa niiden päälle ja joitakin oksia on mennyt poikki lumen painosta.

Miten on, uskallanko siirtää köynnöksen toiseen paikkaan, vaikka ne ovat istutte paikalle jo pari vúotta sitten. Hengissä ne näyttävät olevan, koska silmut ovat alkaneet suurentua ja mahlaa vuotaa jonkin verran syksyllä leikatuista oksien tyngistä.

Eli, siirränkö köynnöksen toisen paikkaan nyt keväällä tai vasta kesän jälkeen, vai siirränkö ollenkaan?

-Markku

Re: Köynnösten siirtäminen

Moi,

vastasinkin sinulle jo sähköpostilla, mutta tämä on hyvä aihe tännekin.  Itse olen siirtänyt jopa kasvussa olevia viinejä heinäkuussakin.  Viini kuuluu vaikeasti tapettaviin kasveihin, mutta parhaan tuloksen tietenkin saa olemalla huolellinen ja siirtämällä lepotilassa olevia köynnöksiä.

Itse suosisin kevätsiirtoa juuryumisen varmistamiseksi.  Tietenkin huolellinen runsas kastelu istuttaessa ja viikon välein siirtovuonna oon eduksi.

Timo

Re: Köynnösten siirtäminen

Timo,

Kiitos paljon hyödyllisistä siirto-ohjeista. Noudatan niitä ja yritän olla tappamatta köynnöksiä.

Hyvää kevään jatkoa!

-Markku

Re: Köynnösten siirtäminen

Timo,

Vielä yksi kysymys: Minulla on iso ja aurinkoinen lasitettu terassi. Kannattaisiko kokeilla uutta hankittavaa tainta ruukussa kasvattamiseen? Mitä lajiketta suosittelisit? Talveksi veisin ruukun viileään kellariin.

-Markku

Re: Köynnösten siirtäminen

Miunusta tuo siirtely on vaikeaa ja ite oon tuolla menetelmällä tappanut Regentin, Biancan, Gewürztraminerin ja muutaman muun.  Voi onnistuakin lajikkeella kuin lajikkeella, jos pitää talvella huolen mullan lievästä kosteudesta.

Re: Köynnösten siirtäminen

Itse olen harkinnut jos laittaisin Zilgan lasittamattomalle parvekkeelle näkösuojaksi ruukkuun, mutta niin etten veisi sitä kellariin vaan lähinnä suojaisin ruukkua syksyn pahimmilta sateilta. Parveke ei ole ulkoneva joten lasittamattomanakin se on suhteellisen suojaisa. Saatan kokeilla tätä ensi kesänä tämän syksyn leikkuujätteiden kanssa.

Re: Köynnösten siirtäminen

Virossa Felix Tallinnan läheltä istutti onnistuneesti 3-5 vuotiaat viiniköynnökset toiselle sijalle. Juuret mahdollisimman paljon ja sen jälkeen on sitten leikata oksia.

Re: Köynnösten siirtäminen

Kokeilin viikko sitten kukinnassa olevien 4-vuotiaden Regentien ja Biancojen siirtämistä.  Jouduin katkaisemaan pääjuuren ja nyt puolet kärsii, osa menee OK ja kolme näyttää olevan priimakunnossa.

Onneksi sataa noiden kannalta.  Muuten vettä onkin liikaa.

Timo

Re: Köynnösten siirtäminen

Toissa syksynä siirsin kasvihuoneesta 4 lepotilassa olevaa tainta avomaalle ja juuristoa tuhoutu kohtuuttoman paljon siksi leikkasin ne aika tyngäksi. No viime kesän ne möllöttivät mutta näyttivä sentään olevansa elossa, no nyt tänä kesänä alkaneet jo kasvaa.

Sepi