Topic: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Tervehdys

Minulla on ollut noin viiden vuoden ajan kasvamassa pihasaunan eteläseinällä 2 zilgaa ja 2 Jubileum Novgorodia ja kaipaisin ohjeita ensivuotta
varten sekä lannoitukseen että leikkaamiseen.

Tänä vuonna Zilgat ovat kumpikin tehneet ensimmäiset terttunssa, marjat tosin ovat edelleen vihreitä ja karviaisia pienempiä, eli enää ei liene toivoa että ne kypsyisivät tänä vuonna? Jubileum Novgoridissa ei ole ollut kukintoja vielä koskaan. Tässä sitten sarja kysymyksiä joihin
en ole netistä löytänyt vastausta tai olen vain lähinnä hämmentynyt erilaisten ohjeiden kirjosta...

1) Kalkitus
Netistä löysin tiedon että Zilga tykkää happamasta maasta (ph 5.5 - 6.5), eli sille ei ainakaan kannata antaa kalkkia tai tuhkaa.
Entäpä Jubileum Novgorodia, tykkääkö se happamasta vai kalkitusta maasta?

2) Lannoitus keväällä
Olen tähän asti antanut lannoituksena keväisin kanankakkaa sekä puuliiteriin kertynyttä maa/puu seosta koska joku suositteli sellaista.
(En tiedä tiedä mihin tuo suositus perustui.) Onko tämä riittävää, vai pitäisikö köynnöksille antaa myös muuta lannoitusta?

3) Lannoitus syksyllä
Mitä lannoitetta suosittelisitte

4) Suojaus talvea varten
Olen tavannut kasata rungon juuren ympärille muutaman kottikärryllisen puiden lehtiä jotka olen sitten kesän alussa ottanut pois.
Onko tämä hyvä tapa, vai kannattaisiko toimia jotenkin toisin.

5) Leikkaus syksyllä
Olen antanut köynnösten tavallisesti kasvaa kesäisin vapaasti saunan katonrajaan asti ja jättänyt sitten sillensä. Viime talvi oli leuto ja köynnöksien runko selvisi tällä tyylillä hyvin ja kasvu jatkui keväällä vanhoista rungoista, mutta parina ankarimpana talvena kasvu on alkanut vasta juuresta.

Tänä vuonna yritin ensimmäisen kerran leikata köynnöksia nyt elokuun alussa, leikkaamalla latvoista pois noin 20-40 senttiä, samoin kuin
karsin lyhensin myös muutamia tämän vuoren uusia oksia noin puolella rungon muista osista. Onko tämä riittävä tapa. Jostain olen lukenut ohjeita että köynnökset voisi leikata myös mataliksi, mutta en ymmärrä miten voisi siinä tapauksessa unelmoida seuraavana vuonna sadosta joka tulee käsittääkseni aina seuraavan vuoden kasvustoon.

6) Köynnösten monistaminen
Haaveilen siitä että saisin monistettua noita zilgoja ja jubileum novgorodeja siten että saisin myöhemmin noin 20 köynnöksen tarhan.
Onnistuuko se zilgojen kohdalla jos yritän kasvattaa uusia köynnöksiä tämän vuoden marjojen siemenistä.

Entä voiko leikatuista oksista saada jotenkin kasvamaan uusia köynnöksiä esim uittamalla vedessä jotta niihin alkaisi muodostua uusia juuria?

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Minulla on ollut tossa talon seinustalla myös Zilgaa ja 1 Jubileinja Zilgat tehneet rypäleitä jo useamman vuoden maku parantunut joka vuosi .En ole lannoittanut noita  mitenkään Jubileille olen vähän laittanut kalkkia odotin että jubileina olisi tänävuona jo tehnyt rypäleitä mutta se oksa jonka olin jättänyt pitkäksi ei lähtenyt kasvuun .mutta maahan pistokkaaksi taivutettu oksa kasvo hurjasti ja siinä oli hyvät juuret kun katkasin sen emo kasvista.
Syksysin en ole lannoittanut.
Syksyisin (elokuussa) olen leikannut rypäleet esiin tänä vuona jo osittsin heinäkuussa kesällä olen typistänyt liian pitkäksi venyneitä oksia .
Olen kasvattanut noita vanhimpia köynöksiä F muotoon kun ovat talon kulmilla, nyt nuorempia taimia olen yrittänyt leikata tupla T:ksi ja näihin "oksiin" olen jättänyt tappeja joissa on 3-6 silmua niin että köynöksessä on 20-40 silmua.
Ja monistaminen. Taivuttaminen on helpoin ja varmin . Nyt kun taivutat oksan maahan ja laitat kiven painoksi niin ensi kesänä voit siirtää näitä pistokkaita uuteen paikkaan .
Toinen joskin epävarmempi keino ottaa pistokkaita kevät talvella ,mutta mikä on oikea aika ite otin tänä talvena pistokkaita kolme kertaa maaliskuussa ekat ja viimiset huhtikuun lopulla viimiset lähti kasvuun . Laitoin pistokkaat 1.5 litran limppa pulloihin niin että katkasin pullon yläosasta ja laitoin kosteata multaa niin että vähintään kaksi silmua on mullassa ja pari ylä puolella. Teippasin pullon ylä osan paikalleen  ja korkki auki ja pullo lämpimään paikkaan .
Tänä vuona sit tilasin kymmenen avojuurista tainta neljää lajia joten nyt on kaikkiaan köynöksiä on 9 lajia ja noin 15 köynöstä .

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Itse laitan varsin harvoin typpeä tai muutakaan (vain tarvittaessa) keväällä.  Syksyllä tai oikeammin elokuun alussa laitan syyslannosta kaliumin vuoksi. 

Tulee parempi talvenkesto ja enemmän kukintoja.

Vanhemmillani on Zilga täysin suojaamatta ja varsin vapaalla kasvulla.  Ei minkäänlaisia talvivaurioita ... viime talvena sillä paikalla oli -37C...

Kalkkia voi antaa maltilla zilgaa lukuunottamatta kaikille lajikkeille. 

Leikkaan omat viinini vahvasti marraskuussa ja saan samalla pistokkaita.

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Laitatko pistokkaat missä vaiheessa multaan .ja miten säilytät pistokkaat etteivät kuivu.

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Pistokkaille olen kokeillut paria systeemiä:  Enemmän olen käyttänyt käärimistä talouspaperiin ja sitten löyhään tuorekelmuun ja jääkaapin kylmään kohtaan ... mielellään +1C 

Helpompi on tehdä sama kääre ja upottaa talveksi multaan.  Jos maan jäätyminen on ongelma, voi päälle laittaa pakkaspeitteen tai styroksia. 

Jääkaappimenetelmässä on se etu, että pistokkaat voi ruukuttaa maaliskuun lopulla ja saa paremmin talveentuvat taimet.

Toisessa menetelmässä joutuu odottamaan maan sulamista.

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Re: Zilgan ja Jubileinaja Novgorodin hoidosta

Itse olen käyttänyt kuivaa paperia.  Kokonaankin voi upottaa tuossa tapauksessa, tasaa ainakin lämpötilaa ja kosteutta.  Mutta jos kasvatat samassa ruukussa, voi olla puoliksikin peitetty ja mullan alla oleva ilman kääreitä.  Tällöin turvemullan tulee olla lievästi kosteaa koko talven.

Kun viinit alkavat kasvaa, kannattaa ruukkujen siiretelyä välttää kunnes kasvut ovat yli 15cm pitkiä.  Juuret ovat aluksi herkkiä. 

Olen tehnyt risteytyskokeita, mutta itämään saaminen on vaikeaa ja tarvitsee yleensä kaksi kylmäkäsittelyä.

Timo